Talks-Joseph-Main-BG-1.png)
Запознай се с Джоузеф Ал-Ахмад – актьор, режисьор и визионер, чиято мисия е да промени начина, по който се развива актьорската индустрия в България. След години опит в чужбина и живот в Лос Анджелис, Джоузеф се завръща у нас с ясна цел – да изгради платформа, която да свързва професионалните таланти с реални възможности.
Така се ражда TalentVision – първата по рода си у нас платформа, обединяваща професиите от двете страни на камерата на едно място. В това интервю той споделя какво го вдъхновява, какви са предизвикателствата зад кулисите и как младите актьори могат да извлекат максимума от дигиталната среда.
Как се роди идеята за нея и какво искаш да промени в българската и световната кино индустрия?
- Първо благодаря на Уебенд за поканата и плодотворното ни партньорство от 2023 насам!
Като актьор и режисьор, който е завършил и работил предимно в чужбина, придобих полезни навици и се запознах отблизо с това как работи индустрията там, в сравнение с това как работи тук, тъй като си бях заминал от България още през 2015 година.
След като взех решение през 2023 да се завърна от Лос Анджелис, където живях близо 2 години, и реших тук да ми бъде основната “база”, започнах да забелязвам очевидната липса на механизми, които да улесняват достъпа на артисти до потенциални проекти, в които те биха могли да участват.
Примерно, понятия като “агент” и “мениджър”, които са задължителни за актьор на Запад, който има сериозни намерения да си развива кариерата — до скоро тук в България просто отсъстваха като професии, и актьорите бяха длъжни сами да си търсят възможности, да си преговарят заплащанията, условията по договорите и цялостно да менажират кариерите си. За съжаление все още е така в повечето случаи.
Проблемът с този модел е, че това, за съжаление, най-често води до липса на работа и експлоатация на талантите.
А съществуващите механизми в България преди TalentVision бяха основно два:
Затворени кръгове от хора, които се познават от 20+ години и си звънят и канят един друг за участие в проектите си, като веднъж на 5–10 години се кани нов талант.
Сайтове и групи в социалните мрежи, в които всеки има право да се регистрира, и да се представи като "актьор", дори да има 0% опит в сферата
Последната ситуация най-много отчайваше колегите ми, тъй като не считаха за честно и правилно след 5 години обучение в академия и богат опит на сцена или пред камера да бъдат поставени на същия пиедестал и да имат достъп до същите възможности като “Жоро от съседния блок”, който днес е решил, че вече е актьор.
Тогава реших поне частично да повлияя за решаването на проблема, като идеята беше да се създаде онлайн платформа за професионалисти, в която да има условия, един вид “праг за приемане”, подобно на британската платформа Spotlight, в която съм член от 2020 г. За да бъда приет в нея, трябваше да имам вече поне 4 или 5 професионални проекта в киното, ТВ или театъра, и чаках може би около седмица, преди да бъда допуснат. Буквално веднага след като ми дойде идеята, се обадих на Даниел Лидиянов, основателят на Weband, и на следващия ден бях в офиса му, където обсъдихме как платформата да бъде създадена най-успешно. И след около 6–7 месеца TalentVision беше факт, благодарение на отзивчивия и креативен екип на Weband!
Какво отличава TalentVision от другите кастинг платформи или онлайн каталози у нас?
До колкото знам, сме единствената платформа в България, която, подобно на британския модел — допускаме само хора, които са със сериозни намерения към кариерата си и имат поне 3 професионални проекта зад гърба си (в киното, ТВ, рекламата или театъра), или в момента се обучават в добре познат университет в съответната сфера.
До сега ни се е налагало да отказваме доста кандидатури за членство, на което всеки бизнесмен би ни се изсмял най-вероятно, но именно това би трябвало да Ви говори за благите ни намерения.
Тези “строги” критерии за допускане очевидно работят, тъй като
десетки от колегите ми актьори, които присъстват в TalentVision, нямат профили в други платформи, базирани в България.
Просто защото са професионалисти и искат да бъдат третирани като такива. По този начин и кастинг директорите не си губят времето и знаят, че винаги могат да се доверят на кандидатите, поканени на кастинг чрез TalentVision.
При нас също така най-често могат да бъдат видяни именно интернационални проекти. Причината за това е, че
в платформата ни имат присъствие представители на големи студия от чужбина, като Paramount Pictures и Nu Boyana Film Studios
— с кастинг департамента на последните имаме много плодотворно партньорство и те редовно използват платформата ни за публикуване на кастинги и подбиране на кадри за филмовите си проекти.
Някои от членовете на TalentVision вече участваха в големи холивудски продукции, заснети в България, като например The Internship и Nightingale, които предстоят да излязат. Други наши членове наскоро се върнаха от Полша, където снимаха реклама за голяма верига, която ще бъде излъчена в целия Европейски съюз.
Съответно, това, което ни отличава най-вече, е мисията ни да съберем именно професионалните таланти в киното и театъра, базирани в България, в едно онлайн пространство и да им отворим врати до световни проекти.
Как опита ти на актьор и режисьор повлия върху създаването на TalentVision?
Този опит ми повлия повече от всичко останало. Защото
гледам на платформата от гледна точка на актьор и режисьор, а не от гледна точка на бизнесмен, който има единствено финансова мотивация.
Наскоро дори създадохме и абсолютно безплатен тарифен план за хора с финансови затруднения — което, за съжаление, се среща вече доста често в нашите среди напоследък.
Работейки над платформата с екипа ни, всеки ден си задавам въпроса: “На мен, като член на платформата, ще ми е полезно ли това?” или “Как членството ми в TalentVision ми помага в развитието на кариера ми?”, примерно.
Също така съм в директен контакт с всички кастинг директори и продуценти, които присъстват в платформата, и по този начин знаем как тя се използва и от тяхна гледна точка, което ни помага и за цялостното развитие на TalentVision.
Talks-Joseph-Blog-Article-Big-3.png)
Какъв беше процесът по създаването на плаформата – от концепцията до реализацията? Какви бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Първото нещо беше подбирането на правилните хора в екипа около себе си.
Някои от тях ти ги дава съдбата директно, тъй като с Дани (Даниел Лидиянов) се познаваме от първи клас. Оттогава не сме губили връзка и сме следили как ни се развиват кариерите, и обединението на неговия опит в web development-а и моя опит в киноиндустрията — беше, както се казва на английски, “a match made in heaven”.
От есента на 2023-та, в рамките на повече от половин година, с него разработвахме концепцията и всички детайли около функционалността на платформата.
Не мога да не спомена и колежката си по “професия в дипломата” — режисьора Мария Иванова, която беше много полезен консултант по време на разработването на концепцията, тъй като исках повече от едно мнение на колега относно механизма на сайта и целите му — и знаех, че мога да се доверя на съветите на Мария.
От критична важност бяха екипът на Weband, начело с Евгения Тошева и Ангел Миладинов, на които се учудвам, че досега не съм им омръзнал, ха-ха.
Иновативният дизайн е основно дело на талантливия Борис Менелаев, с който спорихме постоянно относно нюансите на лилавото в сайта, тъй като съм завършил графичен дизайн в гимназията, но в крайна сметка стигнахме до консенсус.
В момента в екипа на TalentVision сред най-важните хора е Виолета Георгиева (Violet George) — българка от САЩ, журналист и сценарист по професия, която отговаря за връзката с членовете ни и всички продуцентски къщи. Без нея щеше да ми е изключително трудно да си развивам собствената кариера и да помагам едновременно на колегите около себе си. Но не мога да отрека, че последното ми е в натурата и винаги имам желание да давам повече, отколкото получавам.
Хората, четящи това, трябва да разберат, че
създаването на платформа като TalentVision е аналогично със създаването на нещо като хибрид между Facebook, Netflix и LinkedIn — в една платформа.
Съответно, може да си представите количеството трудности и предизвикателства, но съм благодарен, че имам до себе си именно екипа на Weband.
Какво би посъветвал един млад артист или студент, който тепърва се регистрира в TalentVision? Как да извлече максимума от нея?
Първо, времената, в които може да си позволиш да си само артист или актьор отдавна ги няма. Да си актьор през 2025, означава че трябва да си много повече от това, за щастие или не.
Има много хубава книга на Бони Гилеспи “Self-Management for Actors”, която я препоръчвам на всеки начинаещ колега. В нея авторката призовава всеки един от нас — хората на това изкуство, да гледаме на себе си като на един вид “малък бизнес”, който предлага “актьорски услуги”. Както знаем, всеки бизнес изисква постоянна грижа и инвестиция, иначе няма да стигне на далеч. Тук е същото, и “инвестицията” не винаги е финансова, въпреки че когато си начинаещ артист ще похарчиш повече пари отколкото ще спечелиш в началото.
Но така е със всеки един бизнес, малък или голям. Затова присъствието Ви в TalentVision, както и във всяка една аналогична платформа, трябва да бъде разглеждано единствено като инструмент, един от многото — който значително увеличава шанса да бъдете забелязани, но не го гарантира. Знайте къде са Ви приоритетите, и коя платформа е правилната за Вашия бизнес!

Второ, богато-запълнения профил не просто показва какво умеете, а демонстрира на разглеждащия че ви пука.
Ако видите два магазина един до друг, и двата имат невероятно красиви ветрини, логата са им на ниво, отворите вратата на единия от тях, и видите че е на половина празен, рафтовете са от времето на СОЦ-а, а касиерката дори я няма, веднага разбирате че ветрината е за примамка. Влизате във втория магазин, и виждате че е подредено, пълно с продукти, и на касата се държат учтиво с Вас — разбирате, че ветрината съответства със съдържанието на магазина. И дори ще се върнете отново там. Същото е и тук, според мен не е достатъчно да си качиш професионален холивудски портрет за основна снима, а целия ти профил да е напълно празен с един телефон оставен в ъгъла. Това показва че “не поливаш цветята достатъчно”или не се грижиш за малкия си бизнес.
Естествено, прекаляването също не е на добре, и да пишеш 3 тома автобиография за себе си, когато имаш 1 късометражен филм зад гърба си — някак си също не е сериозно, и в най-лошия случай демонстрира изблици на нарцисизъм. Затова намирането на златната среда е най-добре според мен.
И трето, не се надявайте на публикуваните обяви и колко често има такива. Повярвайте, най-често продуцентите и кастинг директорите разглеждат сайта и използват филтрите за намиране на таланти, а не публикуват обяви. Аз лично съм бил канен на кастинги за огромни кино-продукции като например “Дюн 2”, не чрез обява, а от скаутинг екипа на кастинг-директорката, които разглеждат базата на Spotlight.
И веднага отговарям: Не, не ме взеха в “Дюн 2” за съжаление, но като гледах филма видях, че самия персонаж го нямаше, така че промяната на сценария ми възвърна самочувствието! (Ха-ха) До сега ме е яд обаче, тъй като сцената трябваше да е със Зендая.
В платформата има множество големи имена във филмовата индустрия в България и чужбина, сред които Nu Boyana Film Studios, Paramount Pictures, Hatch Pictures, FilmForge Casting, Human Production.

Как платформата помага на актьорите да се свържат с тези водещи компании и да получат възможности за кастинги?
Exposure. Това е най-честният отговор, и е отново на английски, не защото се правя на голяма работа, а защото много от термините, свързани с професията ми идват именно на английски език. Т.е., шансовете да бъдеш забелязан и да си на едно място с колегите ти-професионалисти, е най-ценното нещо в платформата.
Във всеки филм, в който съм взимал участие, правя връзка с продуцентите, режисьора или кастинг директорите, и ги каня в платформата. Повечето винаги се отзовават и я използват за бъдещите си проекти. Отделно каним ежедневно професионалисти да се присъединяват към нас. Както споменах в предишните няколко отговора: Изградената репутацията на TalentVision за тази 1 година откакто съществуваме, както и нашата прозрачност, позволяват на членовете от двете страни на камерата — cast and crew, да имат много по-директна връзка помежду им, е един мощен инструмент, който увеличава шансовете за колаборация, не компроментира данните на потребителите, и дава избор на всеки какво да се вижда и какво не.
В контекста на онлайн платформи като TalentVision, какви са най-важните качества, които един актьор трябва да покаже в дигиталната среда, за да привлече вниманието на кастинг екипите?
- Точно обратното на това каквото повечето хора правят в Instagram.
А именно:
дигиталният Ви профил трябва на 100% да съответства с уменията Ви в истинския живот и статуса ви в индустрията.
Защо ли? Най-лесният отговор е, че когато Ви поканят на жив кастинг — всичко ще си проличи!
И фалшивият американски акцент, който сте сложили че Ви е “безупречен” в профила, и язденето на кон, което в профила Ви е “advanced”, а всъщност леля Ви веднъж Ви е качила на пони в Южния парк, като сте били на седем. Едно е вярно — тези неща правят впечатление, а добрите кастинг директори наистина имат слонска памет. Ще запомнят гафовете, и ще си помислят двойно преди да Ви се обадят пак. И ако те Ви свържат с екипа на филма и се изложите на снимачната площадка, продуцентите ще си помислят двойно дали да работят с този кастинг директор. Разбирате логиката, нали? До голяма степен в нашата индустрия — репутацията е всичко.Затова
не лъжете в профилите си, за да оставите “лъженето” за пред камерата с персонажа си.
.png)
Какъв е твоят поглед върху ролята на дигиталните платформи в глобалната кино и театрална индустрия?
Под “дигитални платформи” предполагам, че не визирате социалните мрежи, тъй като не харесвам крайните изказвания, от сорта на “от критична важност е да те има във всеки един сайт”, или “ако не се грижиш за инстаграма си, и нямаш минимумш половин милион последователи — нямаш шанс” и прочии екстремистки позиции, които не са истина или в най-добрия случай са наполовина истина.
Аз клоня към позицията, че е еднакво важно да имаш присъствие в онлайн платформи като TalentVision, Spotlight и Actors Access (за САЩ), колкото и какво правиш в реалния живот за развитието на кариерата си, и така наречения Networking. Ходенето на уъркшопи, фестивали, събития, и запознанствата с хора от индустрията, като кастинг директори, продуценти, режисьори, и агенти — е от същото значение.
Всичко е до увеличаването на шансовете ти, или просто “a numbers game” — но важното е да го правиш честно, съвестно, с уважение към изкуството ни, и към своите колеги.
Всичко останало не е по-различно от “Тотото”, но дори за него трябва да си направиш труда да пуснеш фиша.
В последно време светът преживява доста динамични и сложни политически ситуации. Как според теб тези глобални промени влияят върху киноиндустрията и възможностите за актьорите, особено в България?
Не желая на този етап да се изказвам дълбоко за политиката, но това не означава, че не се интересувам. Очевидно е за всеки, че в момента живеем в исторически времена, които ще променят целия ни начин на живот, подобно на трите индустриални революции до сега, но тази четвърта ще бъде Индустриална революция “на стероиди.” Основната промяна ще е заради Ai и неговото постоянно ежедневно развитие и самоподобрение, което очевидно не може да бъде забавено вече по никакъв начин. И няма да има значение дали президентът или премиерът Ви е “ляв” или “десен”, промените са вече тук, и според мен трябва да се адаптираме към тях, но едновременно и да настояваме за някакъв вид контрол и законодателни промени, които да предотвратят използването на възможно най-мощния инструмент в историята на човечеството с цел манипулация на общественото съзнание и други подобни действия.
Вече е факт, че благодарение на изкуствения интелект, могат да бъдат генерирани цели филми, с напълно реалистични кадри, които до към 2027-ма ще се генерират масово и най-вероятно ще се и прожектират на голям екран, превръщайки ги в един вид нов жанр в киното, подобно на CGI анимацията.
Имаме ли повод за притеснение, като актьори примерно? Няма да си кривя душата и ще кажа - да. Трябва ли да се отказваме и да сменяме професията? Няма смисъл, защото и новата Ви професия най-вероятно ще бъде заменена скоро от Ai!
Какви са добрите новини? Смятам, че киноиндустрията е прекалено голямо чудовище, което няма лесно да бъде разрушено “ей така”… Според мен е възможен вариант, в който актьорите да получат един вид собственост над своя Ai-аватар, който в бъдеще студията да използват и наемат от актьора, вместо да се снима на живо. Което разбира се променя естеството на актьорския занаят като такъв. А за по-скъпите продукции — ще се снима все още наживо, както се е правило до сега. И понеже ще бъде по-рядко, най-верятно ще се цени повече от зрителя. Затова професиите от снимачната площадка няма да изчезнат напълно, но ще се промени тяхното естество, и ще има по-малко работа на терен. Това всъщност дори вече се случва, но основно защото сме в “преходния период”, и студията в момента са в паника.
Дори Disney и Universal Studios докато ние с Вас си говорим, се съдят с компанията MidJourney за експлоатация на интелектуалната им собственост.
Масовото усещане в момента е че нищо не се случва, всички седим без работа с месеци наред, но според мен това е преходен период, който трябва да се изтърпи. Не се знае какво ще стане със сигурност — но не трябва да сме толкова черногледи. Според мен трябва да направим всичко по силите си да бъдем чути, че нямаме нищо против изкуствения интелект като явление и полезен инструмент, примерно за създаването на реалистични VFX, но потребителят или зрителят трябва да покаже на студията и стриминг платформите, че винаги би предпочел истинското, пред 100% генерираното от AI. Защото знаем как работи капитализма — Supply and Demand.
И последно – кой човек би препоръчал да поканим за следващ гост в рубриката и защо?
Бих Ви препоръчал да поканите Евгения Тошева. Много съм впечатлен от нейната инициатива “Избрана поезия” и постоянното ѝ старание да се намират иновативни начини за това младото поколение да се интересува от поезията — едно от най-великите изкуства, което няма да позволим да се пренебрегва повече.
Джоузеф Ал-Ахмад в социалните мрежи:
🔗 Инстаграм: @josephalahmad
Talent Vision в социалните мрежи:
🌎 Сайт: talentvision.bg
🔗 Инстаграм: @talentvision.bg
💡 С "𝐖𝐞𝐛(𝐚𝐧𝐝) 𝐓𝐚𝐥𝐤𝐬" ще имаш възможността да опознаеш личности с принос към нашия дигитален бранш, от които можеш да научиш много и да се вдъхновяваш! Последвай рубриката в Инстаграм тук. ⬅️