
Марио Пешев е основател и главен изпълнителен директор на DevriX, WordPress Core Contributor, занимаващ се с WordPress разработка повече от 15 години. Отделно от това, Марио е бизнес и дигитален консултант, води и множество технологични обучения.
Марио Пешев е обявен за един от най-влиятелните лица в WordPress през 2016 г. от списание Torque и ThemeFuse и е традиционен съорганизатор на WordCamp Europe, WordCamp Sofia и WordPress Bulgaria User Group.
Можеш ли да ни разкажеш за твоя път към разработването с WordPress и как се превърна в бизнес и дигитален консултант?
През 1999г направих първият си статичен уебсайт за Pokémon и покрай него се зароди желанието ми да продължа развитието си в индустрията. През следващите 10 години имах досег до различни технологии, което доведе до преминаването към фрийленс и в последствие създаването на DevriX.
В началото разработвахме разнообразен софтуер, но след около 2 години решихме да специализираме в WordPress. Платформата ни даваше много стабилна основа - потребителски нива и роли, административен панел, стандартни типове данни и възможност за лесно добавяне на нови такива, медийна галерия, безкрайно гъвкав модел за създаване на теми - и огромен набор от плъгини.
Така започнахме да прилагаме практичен опит в enterprise проекти за по-достъпни бюджети, а в процеса на работа развихме портфолио от огромни медийни сайтове, SaaS платформи, електронни магазини, франчайз мрежи и B2B сайтове за световни брандове.
Пътят като дигитален консултант и бизнес адвайзър беше натурално развитие покрай разработката на бизнес модели и стратегия на наши клиенти, изграждане на нови продуктови линии, Двата типа услуги работят съвместно заедно и помагат за успешното развитие напред.
Водил си стотици часове курсове за компании като VMware, SAP, Software AG, CERN и Saudi Aramco.
Кои са някои от най-големите предизвикателства, с които си се сблъсквал, когато си обучавал хора или екипи за разработка с WordPress?
Мотивацията и търпението са основните фактори за успех. Силно мотивираните студенти успяват да преминат успешно обученията, развиват собствени малки проекти, плавно навлизат в съвместна работа с колеги и поемат малки функционалности и оправяне на бъгове. След няколко месеца могат да започнат да участват по-активно по по-големи инициативи редом с опитния екип.
Техническото ниво също играе роля, но може да бъде компенсирано с времето. Разбирането на дигиталния свят, от една страна, дава отговор на “защо” решаваме конкретни проблеми и как те са свързани с развитието на бизнеса на клиентите. Основни познания по хардуер или мрежи са важни за следващия етап на развитието - какви ресурси използват сайтовете, какво представлява кеширането, как се оптимизира един проект, кои са възможните пролуки за атака, както и методи за разширяване на WordPress отвъд стандартното структуриране на базата данни или слоевете за достъп на информация.
Освен че си WordPress разработчик и бизнес консултант, имаш опит в маркетинга и управлението. Кои са някои от най-важните умения, които един бизнес лидер трябва да притежава?
Успешните лидери трябва непрекъснато да се развиват и усъвършенстват, за да дават достоен пример и да помагат на компанията - както вътрешно на екипите си, така и външно - към клиенти и партньори. Няма универсално качество - много са чертите и уменията, които помагат за развитието на организацията.
Търпение и борбеност, желание за учене, скромност, благодарност към екипа и помощта от колегите, искрена мотивация клиентите да успяват, разбиране на различни бизнес модели и канали за растеж, опит в продажби, преговори, оценка на сложност на проектите, откриване на потенциални “подводни камъни”, разпределение на ресурси и изграждане на ефективни оперативни модели - това са само част от нещата, които изграждат доверие към човек.
Колкото по-комплексен е лидерът, толкова по-ефективно и холистично може да разпределя задължения, да наема правилните кадри, да идентифицира бизнес ниши и открива подход към клиентите. Затова стартирам с търпението - защото уменията се развиват с времето.
Като човек, който е работил с множество малки и средни предприятия, какво ще посъветваш малките бизнеси, които искат да растат и да успеят в днешния дигитален свят?
В стартъп света основно водещо правило е откриването на т.н. “Product-Market Fit”, или откриване на конкурентно предимство на продукта или услугата.
Малките бизнеси трябва да идентифицират области, в които се справят изключително добре спрямо конкуренцията. В по-наситени пазари, идентифицирането на ниши може да спомогне за успеха на бизнеса.
Има милиони разработчици и десетки хиляди уеб агенции. Специализирането в технология (WordPress, или дори WooCommerce/BuddyPress), сегментирането на ниша (конкретна индустрия), предоставяне на конкретно решение (оптимизация, user experience), изграждане на уникално предимство, което надгражда за конкретната екосистема и тип потребители, могат да изстрелят бизнеса на върха на конкретната категория.
Как се променя общността на WordPress през годините и кои според теб са най-значимите тенденции или промени, които можем да очакваме да видим в близко бъдеще?
В момента WordPress минава през по-продължителна транзиция предвид активното развитие на конкурентни платформи в различни сегменти - добро развитие в горния сектор от enterprise пазара, системи за по-малки и прости сайтове като Wix, Squarespace, Weebly, както и електронни магазини на Shopify или локални платформи за всеки пазар.
43% от всички сайтове онлайн са изградени на WordPress, което неимоверно я прави водещата платформа на пазара. Поемането на по-голям пазарен дял е почти невъзможно, докато всяка друга платформа атакува директно аудиторията на WordPress.
По-младите поколения използват активно социални мрежи, рекламират продукти в маркетплейси като Amazon или Etsy, а локални заведения поддържат директно Facebook страници и Instagram профили. Адаптирането и връзката с текущите канали са важни за успешното развитие и ръст на системата.
Кои според теб са най-големите предизвикателства пред общността за разработка на WordPress днес и как можем да се справим с тях?
WordPress ще празнува 20-ти рожден ден тази година, което води със себе си и 20 години технологична история и специфики в изграждането на системата във времето. Поддръжката на стари сайтове и магазини прави иновацията трудна и бавна, а създаването на нови решения също трябва да предвиди десетки милиони сайтове и стотици хостинг компании с различна конфигурация.
Стандартизирането и изграждането на отделен слой доказани решения е огромен фокус и на основни играчи на пазара - от специализирани решения за тип сайтове (като електронни платформи и социални мрежи) до нишови хостинги за онлайн магазини или SaaS решения. Активното участие на цялата област за обучение и приемственост на нови кадри е от съществено значение за бъдещето.
Какво те мотивира да създадеш потребителска група на WordPress ентусиастите в България и какви бяха целите ти за групата, когато я основа?
WordCamp събитията са страхотен начин за влизането в общността, учене на нови модели на работа, среща с различни хора от по-широката екосистема. Годишните събития не са достатъчни за активна работа заедно и покриване на достатъчно теми, което доведе до създаването на месечно събитие за отдадени WordPress хора.
През годините сме покривали всякакви теми - технически, потребителски, бизнес, маркетинг, дизайн. С радост ще продължим да го правим и през следващите години.
Как WordPress Bulgaria User Group (WPBGUG) повлия на местната WordPress общност и кои са някои от най-значимите постижения, които групата е постигнала през годините?
Трудно е да се оцени влиянието от страна на организацията, но надеждата ни е да продължаваме да вдъхновяваме и да помагаме на бизнеса. Техническите експерти обменят умения, опит, инструменти заедно. Бизнесът се свързва с доставчици на услуги или намира решения на срещани от тях проблеми. Говорим си за тенденции в развитието на платформата и как да не изоставаме от опитните участници.
Кои според теб са най-важните предимства от това да бъдеш част от местна потребителска група на WordPress?
За мен участието в общности е от огромно значение за правилното развитие в дългосрочен план. Това не е изолирано само до WordPress - същото важи за хобита, интереси, спорт. Както активните спортисти следят мачове и олимпийски игри, така и дизайнерите черпят вдъхновение от dribbble и Behance, или геймърите следят стриймъри и онлайн игри.
Наличието на физическа и онлайн общност по интереси обогатява и служи за калибриране на правилната посока и често срещани проблеми (както и техните решения).
И последно - поглеждайки към бъдещето, какви са плановете за WPBGUG и как виждаш развитието на WordPress обществото през следващите няколко години? :)
Радвам се - и съм благодарен, че срещаме подкрепа и помощ от общността и екипа на Деврикс в изграждането на по-добър мийтъп. Това допринася за разпространяването на събитието в по-широк кръг, организиране на по-ценностни събития, мотивиране на екосистемата - и подпомагане за това България да продължи да бъде един от основните поддръжници на WordPress в Европа.
💡 С "𝐖𝐞𝐛and Talks" ще имаш възможността да опознаеш личности с принос към нашия дигитален бранш, от които можеш да научиш много и да се вдъхновяваш! Последвай рубриката в Инстаграм тук. ⬅️