Александър Иванов, още познат като Daskalalex, е изпълнителен директор и съосновател на CreateX Digital Agency, основател на медийната група „Дигитално Дело“, Softuni Brand Ambassador, лектор и гост-водещ на множество събития, с богат опит в областта на дигиталния маркетинг и образованието, имащ за цел и работещ активно по това Велико Търново да се превърне в желана дестинация за живот и работа.
Трудно ли се намира време за всичко, което правиш и необходимост ли е човек в сферата на дигиталния маркетинг да се интересува и занимава с разнородни неща?
И да, и не. Всички се гоним с времето, но динамиката в индустрията не ни оставя избор. Според мен, каквото и правиш, е ключово да имаш разнородни интереси. Но и дигиталният маркетинг е толкова широкообхватна и развиваща се сфера, че постоянно изскачат нови и нови възможности. Нещата са свързани.
Как балансираш това да си в крак с най-новите маркетингови тенденции, и същевременно с това да поддържаш фокус върху дългосрочните си бизнес цели?
Не балансирам – адаптирам се.Балансът не е непременно 50 на 50. Факторите са много – същност и големина на бизнеса, цели и какво ли още не. Няма универсален отговор.
Често опитваш, понякога бъркаш и винаги учиш.
Какво е Native и как се роди идеята за създаването ѝ?
Не бих казал, че е идея. Native e естественото развитие на екосистемата. Накратко – отговор на настоящите пазарни тенденции и нужди. Логичното обособяване на екип с конкретен фокус – краткоформатно видео съдържание. Предимно за ТикТок, но не само.
Как Native успява за 24 часа да достигне 4.4 милиона гледания в Тик Ток?
Комбинация от особеностите на платформата, правилния момент и доброто познаване на аудиторията там – какъв тип съдържание се консумира най-масово.
Native постигна невероятен успех в TikTok, но тенденциите в социалните медии могат да бъдат изключително непостоянни.
Как гарантирате, че Вашата агенция е с една крачка напред и продължава да предоставя добри резултати за клиентите?
Както казах и по-горе – ключът е в адаптацията. Не разчитаме дългосрочно на тенденции и алгоритми, а се съобразяваме с актуалните такива. Още повече, нашето стойностно предложение си остава 360-градусовото обслужване. Не очакваме отговорът на всяка нужда да е ТикТок, но сме уверени, че можем да предложим цялостни дигитални стратегии, спрямо конкретни нужди.
Освен това, вертикалното краткоформатно видео съдържание ще продължи да е фокус – независимо дали се публикува в ТикТок, или в друга платформа.
С увеличаването на платформите за социални медии като TikTok, смяташ ли, че има нарастваща нужда от агенции за социални медии като Native? Кои са някои от ключовите услуги, които тези агенции могат да предложат на фирми, които искат да успеят в социалните медии?
Както стана ясно, тенденциите в това отношение са прекалено непостоянни, за да се правят подобни прогнози. Нуждата е по-скоро вече съществуващите агенции да обособяват и развиват екипи в това направление. Това е логичното продължение за всички в индустрията.
Ако някой специализира само и единствено в едно нещо и започва от нулата – без знания, умения и опит в различни области на маркетинга, трудно би устоял на динамиката и конкуренцията в дългосрочен план. Не е невъзможно, но и няма да има много възможности за cross-selling & upselling. Затова казвам, че гледаме на Native като на част от цялото.
А за услугите – в този бизнес има няколко основни неща, без които не може – определяне на стойностно предложение, таргет, конкуренти, цели, KPIs и непрекъсната надпревара с технологичните възможности. Вече как ще постигнеш това, към което се стреми клиентът, зависи от възможностите на екипа и прилагането им в съответния контекст.
CreateX е неизменна част от визията и успеха зад новата образователна платформа "Leader Class”. Разкажи малко повече за проекта и кое беше най-предизвикателното в работата по него?
Образованието винаги е било част от основните ни ценности. LeaderClass дава възможност на аудиторията да се докосне до топ лидери в различни области. Да черпиш знания чрез личните истории и професионалния опит на доказали се твои идоли, е прекрасна възможност. А най-хубавото е, че обученията са адекватни за българската реалност и дори можеш да се срещнеш с лидерите на живо.
Най-предизвикателно в работата може би е това, че всеки отделен клас е като отделен проект за нас. Едновременно позиционираме LeaderClass като бранд цялостно, но и подходът при всеки лидер трябва да е различен. Според темата, аудиторията, личния му брандинг и т.н.
С нарастващото използване на AI в дигиталния маркетинг има опасения, че работните места в индустрията могат да станат автоматизирани. Как виждаш ролята на човешката креативност в дигиталния маркетинг, която се развива заедно с използването на AI?
Винаги съзнателно избирам да виждам възможностите. Да се вълнувам, че ги има и да се съсредоточавам върху тях.
Промяната в естеството на професиите и дори постепенното изчезване на някои от тях, е естествен процес. Ролята на човешката креативност и изобщо на човека, е ключова.
От професионална гледна точка, гледам на Изкуствения интелект като на възможност в две основни посоки – развитие на креативността и оптимизация на работата.
Имали ли сте възможност в CreateX да включите AI технологии в процеса на работа?
Да! Започнахме отдавна и без колебание. Но със сигурност тепърва опознаваме нов свят и отнема време.
Скоро ще споделим повече. Засега ще кажа само, че основният инструмент, който ползваме е Eilla - създаден от българи. Това прави нещата още по-вълнуващи.
Според теб, кои са някои от най-вълнуващите маркетингови технологии, базирани на AI, налични в момента и как виждаш да се развиват в бъдеще?
ChatGPT и MidJourney като по-масови, защото постоянно се усъвършенстват и много хора споделят опита си конкретно с тях. Разбира се и Eilla с предимството всичко нужно да е на едно място.
Имаш изключително силно присъствие в социалните медии, където често споделяш част от личния си живот. Чувстваш ли, че това в днешно време е нещо, което е необходимо или е въпрос на личен избор?
Споделеното в социалните мрежи е много малка част от всичко, което се случва. Може би е въпрос на избор, но на мен ми е приятно да запечатвам моменти, към които да се връщам след време, да си общувам с аудиторията ми и да се вдъхновяваме взаимно. Ако не ти идва отвътре, не е необходимо. Не пречи да присъстваш основно като наблюдател.
И последно - има ли конкретни проекти или инициативи в близко бъдеще, от които особено се вълнуваш? :)
Вълнувам се за всичко, което предстои, иначе нямаше да го правя.
Последвай Daskalalex в:
🔗 LinkedIn: тук
🔗 Инстаграм:@daskalalex
🔗 Facebook: тук
💡 С "𝐖𝐞𝐛and Talks" ще имаш възможността да опознаеш личности с принос към нашия дигитален бранш, от които можеш да научиш много и да се вдъхновяваш! Последвай рубриката в Инстаграм тук. ⬅️
👉🏼 Не забравяй да ни последваш в Instagram, където да научаваш повече интересна информация за случващото се в дигиталния свят около нас!